רעיונות שניתנים ליישום בגינה הביתית באמצעים פשוטים ולא יקרים

מאת: אליה זייטמן, הנדסאי אדריכלות נוף "גינון ואליה"

בחמש השנים האחרונות תכננתי מדי שנה לנסוע לתערוכת הפרחים בצ'לסי ובכל פעם משהו השתבש. לכן החלטתי השנה להזמין את הכרטיסים חמישה חודשים מראש, ללא אפשרות ביטול... וכך, בשבוע האחרון של חודש מאי, השבוע הקבוע בשנה בו מתקיימת התערוכה כבר למעלה מ-10 שנים, עלינו על המטוס – דוד, מנהל הפרויקטים בחברה שלנו, ואנוכי.
תערוכת הפרחים מרשימה ביותר, מגוון עצום ודוכנים מדהימים ביופיים, אך אנו באנו בעיקר כדי לראות את תחרות הגינות. הגינות כולן מושקעות ביותר והתחושה היא שכל מציג מתארגן לתערוכה הזו לפחות שנה מראש. מבחינה רעיונית הושקעו המון מחשבה ועומק. מבחינה ביצועית – אין מילים. החומרים ב"רמת על", הצמחים בוגרים ומרשימים, מקנים תחושה של גן בוגר.
לא במקרה נבחר השבוע האחרון של מאי למועד הקבוע של התערוכה. זו תקופת שיא של פריחה ולבלוב אביבי באנגליה. לפעמים העיניים "נשרפות" מרוב הצבע, המרקמים השונים והצמחים שהלוואי ורבע מהם היו מתאימים לאקלים הישראלי.
מלכתחילה, כשבדקתי ולמדתי על התערוכה, הבנתי שאת רוב הגינות לא ניתן ליישם בהקמת הגינות הסטנדרטיות בארץ. לכן המטרה (לפחות אחת מהן) היתה ברורה – ללמוד ולהבין איך לייצר אלמנטים ורעיונות דומים – במחיר הגיוני. התערוכה מילאה את ציפיותינו מעל ומעבר.

שביל פשוט המוביל לשום מקום, עם פניה חדה בסופו

הסיור בגני "ארטיזן" (Artisan)

מחזק את דברי, כשמתחילת הסיור שלנו אהבנו אותם יותר ויותר. בהתחלה לא הבנו את פירוש המילה "ארטיזן", אך לאחר שהבנו שהפירוש הוא – עבודת יד, בעל מלאכה, אומן - "נפל האסימון". אלו גינות שאפשר לבצע באופן ידני, ללא כלים כבדים, ללא אלמנטים מורכבים של מים, ללא פסלים מיוחדים. גינות שעיקרן הוא שימוש בעץ, באבן טבעית, בצמחיה מיוחדת, בריהוט פשוט בעבודת יד, ובכל דבר אחר שניתן לבצע באופן ידני.
יפה לראות שכמעט את כל הגינות, גם ה"ארטיזן" וגם אלו שאינן עונות להגדרה זו, ניתן לתכנן לשימוש ביתי, הן מבחינת הממדים – סביב 150 מ"ר לכל גינה והן מבחינת האלמנטים המרכזיים: פינת ישיבה, עמדת בישול, שביל מוביל ולרוב גם אלמנט מים מכל סוג שהוא – מפלים, נחל, אבן נובעת או מזרקה מודרנית עם מערפלים ותותח מים...
גם מהגינות שאינן מוגדרות "ארטיזן", ניתן ללמוד המון ולקבל רעיונות והשראה. אמנם אלו גינות יוקרה שלהערכתי עלות הקמתן מגיעה למאות אלפי שקלים לשטח קטן, אך אלו גינות שיש בהן המון עומק ויצירתיות.

דוגמה לגני ארטיזן - פינת ישיבה מאבן הכוללת פינת מדורה, מדרגות אבן ומושבי מתכת מרוקעים (ניתן לראות שוב שימוש בטופוגרפיה)

דוגמה לגני ארטיזן - פינת ישיבה מאבן הכוללת פינת מדורה, מדרגות אבן ומושבי מתכת מרוקעים (ניתן לראות שוב שימוש בטופוגרפיה)

בכל גינה ניתן לקבל את רשימת הצמחים השתולים בה ואף ניתן לשוחח עם מקים/ת הגינה ו/או המתכנן/ת, לשמוע פרטים על התכנון, הביצוע או כל שאלה אחרת הקשורה לגינה. בחוברת של התערוכה מפרט כל מתכנן על מקורות ההשראה, הרעיון, שימוש בחומרים השונים ובחירת הצמחיה.
בנוסף לתערוכת הגינות ולתערוכת הפרחים, ישנם מאות דוכנים קטנים שכולם קשורים לתחום: מטבחי חוץ על שלל אביזריהם, מזרקות, פיסול בחומרים שונים, בתי עץ, כלי עבודה, ריהוט גן. כל הדוכנים האלו מעוצבים גם הם בקפידה רבה ואפילו מעיצוב של דוכן בגודל 5/5 מטר, ניתן ללמוד המון.
לאחר יום וחצי בתערוכה, המשכנו לסיור בגני Kew, הגנים הבוטניים של לונדון. מומלץ ללכת ואפילו רק כדי להפנים עד כמה הגינות בתערוכה כל כך מיוחדות ורחוקות מהמציאות... הגן מחולק לאזורים, בהם סוגים שונים של צמחיה מאזורים אקלימיים שונים, וביניהם מרחב אין סופי של עצי ענק ומדשאות רחבות ידיים, הכל מתוחזק ברמה גבוהה. חוויה מדהימה של 10 שעות הליכה רצופות ועל כך ארחיב בפעם אחרת.

אלמנטים תכנוניים מעניינים

 יצירת טופוגרפיה

בכל גינה, ולו הקטנה ביותר, גם בגודל 25 מ"ר, יש שימוש במפלסים בגבהים שונים. לדוגמה: פינת ישיבה מונמכת/מוגבהת, יצירת גבעות, קירות נמוכים ועוד. ה"משחק" בגבהים מוסיף עניין רב לגינה, נותן לה תחושת מרחב ומסייע ליצירת חללים שונים בגן. 

יצירת הטופוגרפיה אינה דורשת עלויות רבות, ביחס לתמורה הנהדרת. אין מה להשוות בין גינה שטוחה בדו-מימד, לגינה בתלת-מימד. אפילו מסלעה קטנה, שלוש מדרגות בכניסה או פינת ישיבה שקועה בחצי מטר ממפלס הגינה – משנים את פני הגינה ואת תחושת הגודל.
בתכנון כל גן, הטופוגרפיה הינה המרכיב הראשון והאחרון וכך יש להתייחס אליה. את הצמחיה אפשר תמיד להחליף אך השלד הבסיסי של הגינה לא ישתנה.

פינת ישיבה שקועה יוצרת ענין רב ותחושה נעימה ומחבקת ליושבים בה ארטיזן:

פינת ישיבה שקועה יוצרת ענין רב ותחושה נעימה ומחבקת ליושבים בה ארטיזן

אלמנט הובלה/הסתרה 

מהלך שלם בגינה שלפעמים מופיע בצורה ברורה ועקבית ולפעמים מוביל אותך אל היעד בעזרת ה"תת-מודע", כשהמטרה היא למשוך את העין לנקודה מסוימת בגינה. האלמנט יכול להיות בנוי מחומר דומם - עץ, אבן, ברזל, אך יכול להיות מורכב ממים זורמים ומצמחיה.
לחילופין, אלמנט הסתרה, היוצר סקרנות וחשק לגלות מה עומד מאחורי הגבעה/קיר/שיח וכשיוצאים לטיול להפיג את הסקרנות, נחשפים לאלמנט מרכזי.
הגינות בתערוכה משכיחות את הגינה הקלאסית שבה בדרך כלל נראה מדשאה רחבת ידיים, צמחיה בהיקף ועוד אלמנט-שניים מיוחדים. אך בתערוכה אפשר לראות גן שהוא בעצם תעלומה, שנפתרת בדרכים שונות.


מסגרות העץ המעוגלות יוצרות מסדרון ישיר אל הפסל בקצה, בצבעי טורקיז-זהב. מזוויות מסוימות ניתן לקלוט את המפלים שבשעת השקיעה נצבעים גם הם בזהב

לעתים נקבל את התשובה מיד ולעתים נקבל אותה לאחר שנביט בגינה ונתעמק בו בפעם השלישית.

לעתים הצמחיה תיתן את התשובה ולעתים נקבל אותה מחומר דומם טבעי.
דבר נוסף, אלמנט ההובלה וההסתרה נותן לכל זווית של מבט עומק אחר, שילובי צבעים ומרקמים שונים, חומרים שמתחברים להם יחד ובזווית אחרת מתחבאים זה מזה.

שימוש בצמחיה 

ראינו בתערוכה שלוש אפשרויות ליצירת השלד הצמחי בגן: הראשונה, בחירת המתכנן בגוון פריחה אחיד בגן, לדוגמה צהוב, כתום, אפרסק וכו'. השנייה - שילוב כל הצבעים יחד, ללא אבחנה. השלישית - שימוש בעלווה שונה - בגווני ירוק שונים, עלווה אדומה/צהובה/לבנה, ובטקסטורה שונה - עלים גדולים, בצורות שונות. כפני עם סרגלי ומאוצבע עם עלה תמים.

שימוש בגוון אחד (צהוב-כתום). גם הריפודים בפינת הישיבה הותאמו לגוונים השולטים

שימוש בגוון אחד (צהוב-כתום). גם הריפודים בפינת הישיבה הותאמו לגוונים השולטים

לרוב כל מתכנן בחר גוון מסוים והלך איתו "על כל הקופה", מלבד מתכננים שרצו לחקות את הטבע ושם יצרו "מיקס" שלם של צבעים, כיאה לצמחיה טבעית. מאד בולט השימוש במרקם העלווה השונה בין הצמחים ובצבעם. למשל, היה בולט לראות את עצי השדר ועצי האדר המיוחדים בגזעם ובעלוותם, אשר המתכננים השתמשו בהם לרוב.
בנוסף ובהמשך לפרק יצירת הטופוגרפיה, אדגיש כי אפשר ליצור טופוגרפיה מעניינת מאד גם בעזרת צמחיה בלבד, על ידי שתילה מושכלת ובחירת צמחים נכונה. תכנון זה דורש המון ידע בהכרת הצומח וגם ניסיון רב בעבודה בשטח, להכרת הצומח לפי תנאי האור, האקלים וצריכת המים. ומעבר לכך – צבע פריחה, צורת העלה, צבע העלה, מרקם, קצב צימוח, גודל סופי, ועוד. עולם שלם שבעיני הוא המפתח ליצור גנים יפים, עשירים ומיוחדים.

כבוד למקצוע

אני רוצה לגעת בנושא נוסף מאד חשוב, שחסר כל כך בארץ, והוא – הכבוד לתחום.
היה מרשים לראות את נהרות האנשים, החובבים האנגלים, הצועדים בסמטאות התערוכה (רובם בעלי שער שיבה) מתעניינים בשקיקה בגינות, בצמחים השונים ובדוכני הציוד וכל זה – באדיבות בריטית מעוררת השתאות. מדהים לראות אישה מבוגרת על כסא גלגלים, מודדת כפפות וקונה מזמרה לשימושה הביתי.
בחרנו תחום עיסוק שבו כל נער משוחרר מצה"ל יכול לקנות טנדר חבוט, מכסחת, חרמש, מפוח ולהגדיר את עצמו "גנן". אנחנו יכולים להאשים אותו עד מחר, אך יצירת הכבוד והערכה לתחום הגינון הוא באחריותנו. כשאנו נכבד את עצמנו, כלומר – נמשיך ללמוד לעומק את התחום, נבצע את עבודתנו באופן המקצועי ביותר כפי שלמדנו, ניתן שירות ברמה גבוהה ולא נתחרה על כל עבודה במחירי הפסד, כך קרננו תעלה כלפי חוץ וכלפי הלקוחות. כך גם הגופים המאגדים אותנו – ארגון ההנדסאים, הארגון לגננות, משרד החקלאות ועוד, יוכלו להתפתח ולפתח גם אותנו ואף לקיים תערוכות דומות בארץ הקודש.

אלמנט הובלה פנימי - ספסל העץ מוביל אותנו לאורך שלל המיצגים בגן - הערוגה העשירה, פסלוני האנשים ועץ הש

המלצות פרקטיות

1. אין בעיה ללון כמעט בכל מקום בלונדון, הרכבת התחתית מגיע עד למרחק 5 דק' הליכה מאזור התערוכה
2. להקדיש לתערוכה לפחות יום וחצי
3. מומלץ – בהתחלה לסרוק מהר את כל התערוכה ולתכנן את הזמן, לאחר מכן להתחיל את הסיור המעמיק ובסיום – לקחת שעתיים ולחזור לכל הגינות אותן אהבתם במיוחד, ואז ייחשפו בעיניכם המון פרטים רעיוניים וביצועיים יפהפיים, שבמבט הראשון ואף מעמיק, לא נחשפים אליהם
4. הזמנת הכרטיסים מעט מורכבת, משום שצריך גם להירשם לארגון ה-RHS (איגוד הגננים המלכותי) כדי להיכנס בימים הרגועים יחסית ולא בימים הפתוחים לקהל הרחב
5. לא להחמיץ סיור בגני Kew.

להמשך קריאה על תכנון גינה - צעדים ראשונים