אומנות הבונסאי הולכת ומתפשטת בעולם. מהו סוד קסמה? למה היא מרגשת מיליונים מקצווי תבל? ננסה לעקוב אחר שורשיה התרבותיים, הפילוסופיים והאמנותיים. וכבונוס, הוספנו מדריך מפורט לגידול עצמי של צמחי בונסאי.

כתב: שגיא ברון -בונסאי שופ

צעדים ראשונים בבונסאי
יצירתו של עץ בונסאי הוא תהליך רב-מימדי הנמשך על פני פרק זמן ארוך, הנמדד בשנים. 

אמן בונסאי חייב בהיכרות מעמיקה עם עקרונות החיים של הצומח וחייב לשלוט בכל המרכיבים התיאורטיים והמעשיים של אמנות הבונסאי. כמו שף במטבח, כך גם בבונסאי. בלי הידע, בלי כלי עבודה מתאימים וחומרי גלם משובחים לא ניתן יהיה להגיע לתוצאה איכותית. אבל לא די בכל אלה. אמן בונסאי חייב את הדבר הנוסף, את הזיק האמנותי, את הכישרון הטבעי על מנת להיות מסוגל לקחת את כל הידע, החומרים והכלים ולרקוח מהם תוצאה שהיא יצירת אמנות.

עץ להכנת הבונסאי
יחד עם זאת, כפי שלא חייבים להיות פיקאסו כדי ליהנות מציור, כך אפשר ליהנות מעיצוב העצים הקטנים גם אם התוצאה הסופית לא תיכנס להיכל התהילה של יצירות הבונסאי.

כיילים לעיצוב הבונסאי

אז איך מתחילים?

נהוג בטעות לחשוב שבונסאי מתחילים מזרע. גורמים מסחריים שונים משווקים לחובבים ברחבי העולם "זרעי בונסאי". אין טעות גדולה מזו.
ראשית, אין סוג או מין של עץ הנקרא "בונסאי", אמני בונסאי עושים שימוש במגוון גדול של מיני וזני עצים ושיחים המתאימים לאקלים בסביבת הגידול שלהם.
בארץ יוצרים בונסאי מזית, אלון, אלת המסטיק, הדס, ערער, פיקוס ועוד מינים רבים אחרים שהם ים-תיכוניים קלאסיים או כאלו שהתאקלמו פה בקלות ומשגשגים באקלים המקומי.
הסיבה השנייה שלא נתחיל את יצירת הבונסאי מזרע היא גורם הזמן. פרק הזמן שיידרש לזרע לגדול ולהפוך לצמח בוגר המעביר תחושה של עץ זקן ועבות מחייב המתנה של שנים רבות ומיותרות. ולכן, אחד הנושאים המהותיים באמנות הבונסאי שאי אפשר להפריז בחשיבותו הוא בחירת חומר גלם.
חומר גלם איכותי לבונסאי נחפש בעיקר במשתלות. כמעט בכל משתלה אפשר למצוא פינה אליה נזרקים הצמחים הפחות יפים, אלו שנשברו, התעקמו או סתם לא נמכרו, שם הם שוכבים להם שנים, מכים שורשים באדמה וגדלים פרא. ביניהם ניתן למצוא כאלו עם תנועת גזע מעניינת שתהווה את הבסיס לעיצוב הבונסאי.
לאחר איתור חומר הגלם מתחילה תקופת האימון של העץ, שעשויה להימשך מספר שנים, במהלכן יעשה שימוש במגוון טכניקות עיצוב שיעניקו לעץ את המראה בו אנו חפצים.
חוטי נחושת ואלומיניום הם האמצעי העיקרי בו נשתמש על מנת לכוון את ענפי העץ אל המראה הרצוי.את עובי החוט נבחר בהתאם לעובי הענף עליו נעבוד. נלפף את החוט סביב הענף ולאחר מכן נכופף אותו למצב הרצוי. לאחר שלושה עד ארבעה חודשים נחתוך את החוט באמצעות צבת חיתוך והענף יוותר במקום ובכיוון הרצוי.
הרכבות והברכות אוויר אף הן טכניקות בהן נשתמש לעתים על מנת לתקן או לשפר את העץ.
על מנת להפוך הלכה למעשה, חשוב לעשות את הצעדים הראשונים בהדרכתו של אמן בונסאי מנוסה. משתלות הבונסאי בארץ מעבירות תדיר סדנאות וקורסים בהם ניתן לרכוש את הידע והטכניקות הנחוצים לחובב המתחיל.
בחלוף השנים ולאחר מחזורים רבים של צמיחה, גיזום והכוונה של העץ, מסתיים תהליך העיצוב העיקרי וזו העת להעתיק את העץ לעציץ שיהלום אותו בצורה, במידות ובגוון. בכך נשלים את התמונה ההרמונית של יצירת הבונסאי.
הן בתקופת האימון והן לאחריה נקפיד על השקיה,דישון, טיפול במזיקים ומחלות על מנת לשמר את חיוניותו של העץ.
חשוב לזכור שאחת לשנתיים עד שלוש שנים יש לשלוף את העץ מהעציץ, לצמצם את מסת השורשים ולשתול מחדש עם מצע רענן. פעולה זו יש לבצע ביד מנוסה ובעונה המתאימה.
יצירת הבונסאי אינה מסתיימת לעולם. כל עוד העץ חי הוא ממשיך לגדול ולהתפתח ותחת ידיים מיומנות העיצוב ישתפר וישתבח עם השנים.העץ אחרי עיצוב כבונסאי

העץ אחרי עיצוב כבונסאי

בחירת העץ הנכון עבור החובב

מרכיבים רבים נחוצים על מנת ליצור עץ בונסאי: גזע עם תנועה מעניינת והתחדדות טובה, פריסת ענפים היוצרת אשליה של עץ בא בימים, התאמה מושלמת בין העציץ לעץ... אלו הם רק מקצת מהנושאים עימם מתמודד האמן במסעו הארוך ליצירת בונסאי.
שיקול חשוב בבחירת מין העץ המיועד לעיצוב הוא גודל העלווה. על מנת שהעץ הקטן יעביר תחושה של עץ עבות, רצוי מאוד שהעלווה תהיה קטנה ככל האפשר.
אחד העצים העונים על דרישה זו הוא גם אחד הנפוצים בקרב אמני וחובבי בונסאי בעולם - האולמוס (Ulmus), ממשפחת המישיים (Ulmaceae). מקורו במרכז ומזרח אסיה וידוע על כ- 45 מיני אולמוס. שלושה או ארבעה מהם משמשים את מרבית אמני הבונסאי אך הנפוץ שבהם הוא אולמוס קטן-עלים (Ulmus Parvifolia) המוכר גם כ"אולמוס סיני".
האולמוס חביב על אנשי בונסאי ממגוון סיבות. הוא 'קשוח' מאוד, דהיינו הוא שורד בתנאים חריגים ומתאושש מהר ממניפולציות כדוגמת גיזום שורשים אגרסיבי.
קצב הגידול שלו מהיר. העלווה שלו קטנה וקל מאוד בטכניקות פשוטות להקטינה עוד יותר.
אולמוס קטן-עלים שורד בקשת רחבה של תנאים, גדל נהדר בבית בסמוך לחלון הסופג אור טבעי, כמו גם בחוץ בתנאי שמש חלקית עד מלאה. העץ יספוג ללא כל קושי גיזום נוף אגרסיבי ויגיב בפרץ רענן של עלווה ירקרקה. הוא עמיד יחסית למחלות ומזיקים ומתרבה בקלות מייחורים לא מעוצים.
בנוסף לכל היכולות הללו יש לאולמוס קטן-עלים עוד כמה הפתעות בשרוול שכובשות
את ליבו של כל איש בונסאי:

  1. הוא מפתח מהר מאוד גזע בעל מרקם גס ומחוספס המעצים את אפקט העץ הזקן.
  2. מהיותו עץ נשיר, אם יוחזק בחוץ יעביר במלואה את חוויית עונות השנה.

בסתיו העלווה מצהיבה והעץ משיר את עליו בהדרגה ונכנס לתרדמת החורף. באביב מתנפחות העיניים הקטנות אט-אט והופכות למסת עלווה בגוון ירוק דשא בוהק. בבגרותם, העלים מקבלים צבע ירוק כהה ועמוק. אולמוס קטן-עלים הוא עץ נהדר לאלו העושים את צעדיהם הראשונים באמנות הבונסאי כמו גם לאמני בונסאי ותיקים ומנוסים. הוא יספק את הסחורה, הוא יגיב בסלחנות לטעויות, קל מאוד להגיע איתו לתוצאות טובות במגוון סגנונות עיצוב ובפרק זמן קצר יחסית.

 להמשך קריאה על בנייה באבן ללא חומרים מקשרים