כתבה: לינדה סלומון, מטפלת בגינון ואמנות

גינון טיפולי הינו תחום טיפולי, העושה שימוש במרחב הגינה על מנת להקל על מצוקות רגשיות,
לשקם מרכיבים תפקודיים שנפגעו ולפתח מיומנויות בתחומים שונים.


אחת הדרכים לעשות זאת היא להשתמש באנלוגיות הקיימות בין עולמו של האדם לבין עולם הצמחים. ברור לכולם שחלק מהמשותף בין אדם וצמח הוא בעובדה ששניהם נולדים, גדלים, מזדקנים,
חולים וכד'.

בנוסף, לצמחים ולאנשים יש תכונות דומות ושונות. לדוגמה: חלק מהאנשים הינם חברותיים
יותר מאחרים, חלקם שתלטניים יותר מאחרים, רגישים יותר מאחרים, בדיוק כמו בעולם הצומח. מטפלים בגינון לומדים להשתמש במאפיינים אלו בתהליך הטיפולי.
למשל: כאשר מטופל מספר על ביישנותו במסגרות חברתיות בהן הוא נמצא, ומשווה את עצמו
לרקפת הביישנית, יש מקום לפתח על כך שיחה כדי לתת ביטוי לרגשותיו.

לאחרונה התפרסמו מחקרים המעידים על תגובות הרבה יותר מורכבות בקרב צמחים, ממה שהיה ידוע עד כה. לדוגמה, צמח הכשות, שהינו צמח טפיל, הניזון מצמחים אחרים,
הוא בעל העדפות למזון אותו הוא אוכל.
פרופ. דה מוראס מאוניברסיטת פנסילווניה גילתה שהוא מעדיף עגבניה על פני חיטה.
פרופ. דניאל חיימוביץ, מאוניברסיטת תל אביב, מחבר הספר "מה יודע הצמח", גילה שלבני אדם וצמחים ישנם גנים רבים משותפים, ולצמחים קיימת מקבילה כמעט לכל חוש שיש לאדם: ראייה,
הרחה, מישוש, והם מתקשרים זה עם זה באמצעותם.

הגינון הטיפולי יכול לעשות שימוש בכל המחקרים החדשים הללו כדי להעשיר את עולם המטפורות והאנלוגיות הקושר אדם וצמח, ובכך לעזור למטופל למצוא בעצמו כוחות ריפוי והחלמה בהשראתם.
הטיפול באמצעות גינון נלמד בתוכנית הכשרה בת שנתיים, והסטודנטים לומדים נושאים הקשורים בגינון ובטיפול, ואת החיבור הייחודי ביניהם, המשפר את איכות החיים של אנשים מבחינה גופנית ונפשית. בוגרי התוכנית משתלבים במגוון מוסדות, ומטפלים באוכלוסיות רבות כגון: נכי צה"ל, ילדים ונוער, הגיל השלישי, נפגעי נפש ועוד.


*הכותבת היא ראש התוכנית לגינון טיפולי במכללת סמינר הקיבוצים.
מידע על אודות הכשרה מקצועית של מטפלים במכללת סמינר הקיבוצים ,באמצעות גינה טיפולית לילדים, נוער, מבוגרים והגיל השלישי, ואוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בגילאים שונים.

להמשך קריאה על הפחתת מצבי עקה באמצעות גינון טיפולי