כותבת הפתיח: נורית לוי

האם הדור הצעיר שנכנס בשנים האחרונות לעבודה ולניהול משתלות שהוקמו על ידי הוריהם מחולל בהן מהפכות או שומר על הקיים? ניסינו לבדוק זאת בכמה מהמשתלות המובילות, שבהן ה"נוער" מתחיל לקחת את המושכות

כמי שמלווה את ענף הגינון כבר שנים רבות, אני שמה לב לאחרונה לתופעה של כניסת דור צעיר לעבודה ולניהול של משתלות (יצרניות או מכירה), שהקימו הוריהם.
היות וראש השנה מסמן התחלות חדשות, החלטנו לנצל את החג והמועד כדי לפנות לכל המשתלות שבהן (למיטב ידיעתנו) נכנסו לעבודה נציגי הדור הצעיר ולשמוע מהם על הסיבות , המניעים והאם באמת מדובר בהחלפת משמרות ובתזוזה של הדור המקים וגם כדי לשמוע איך הם רואים את ענף הגינון ואת תחום המשתלות בישראל 2020.

היות ומדובר בלא מעט משתלות ורצינו לתת לכל נציג את זכות הביטוי, לא הצלחנו להכניס לגיליון אחד את כולן, ותהיה כתבת המשך בגיליון הבא של "פפירוס". הפעם נציג את המשתלות 'ירוק לבן', 'מימון', 'מלצר' ו'סלונר', לפי סדר הא"ב. 

משתלות שמעוניינות להופיע בכתבה הבאה, מוזמנות ליצור איתנו קשר במייל.

משתלת ירוק לבן

מידע כללי על המשתלה
"ירוק לבן" נוסדה בשנת 1980 על ידי רעיה ועופר הר ציון. החברה עוסקת במכירה סיטונאית של מגוון צמחים רחב: צמחי גן עונתיים ורב שנתיים, צמחי בית, תבלינים ושיחים. המרכז הלוגיסטי נמצא בבני עטרות ומתפרס על שטח של 6,000 מ"ר, כאשר שטח ייצור הצמחים הוא 150 דונם.



מידע על הדור הצעיר
שרון (35) ועומר (33): מאחר ואת העסק מנהלים שני ההורים שלנו, מאז ומתמיד המשתלה היוותה חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, עוד כשהיינו ילדים. אחרי הצבא חשבנו לפנות לכיוונים אחרים, אבל בסופו של דבר, לאחר הלימודים באוניברסיטה, שנינו הבנו שה-DNA שלנו נמצא בעסק ושזה המקום הכי טבעי עבורנו ואז גם עברנו למשרות מלאות. במשך כל השנים שעבדנו בעסק התחלנו מהתפקידים הכי בסיסיים ועד היום אנחנו יודעים ומבצעים כל דבר שיש בו צורך.

יוזמה לעומת השתלבות
יש לנו הערכה גדולה לעבודה של ההורים שלנו ועד היום הם אלו שניצבים בראש החברה. אנחנו ממשיכים את הקו שלהם ועובדים צמוד, אבל מושכים גם לכיוונים של שילוב טכנולוגיות חדשות, תשומת לב גדולה לכל מה שקשור למיתוג ופרסום, שימוש ברשתות החברתיות ושיתופי פעולה בין לאומיים.

מה אתם חושבים על ענף הגינון והשתלנות?
מנקודת המבט שלנו, הענף בישראל נמצא כל הזמן במגמה של התקדמות ופיתוח, כולל שימוש בכלים טכנולוגיים, שעד לפני כמה שנים אפיינו משתלות בודדות, אם בכלל. איכות הצמחים שמגדלים ישראליים מוציאים היום היא ברמה גבוהה ולכן גם התחרות בענף הופכת יותר ויותר קשה.

התדמית של התחום
כשנכנסו לעבוד בחברה הרגשנו שיש פערים בין מה שלנו נראה טבעי ומתבקש, לבין מה שבפועל התקיים, בכל הקשור לשימושים בטכנולוגיה ובכלים אינטרנטיים. בשלוש השנים האחרונות מרגישים שינוי גדול, עד כדי כך שהיום כמעט לכל משתלה יש חשבונות פעילים ברשתות החברתיות ובקרב הלקוחות שלנו כבר נהיה סטנדרט שלא מבצעים הזמנות מבלי שאנחנו שולחים להם מלאים ותמונות בוואטסאפ.

הצעות לשיפור
יחס הרשויות לחקלאים בכלל ולמשתלות הקמעונאיות בפרט. להרגשתנו, כל הזמן נוספים עוד ועוד קשיים שפוגעים ביכולת החקלאים לייצר ולשמור על רווחיות טובה. במקביל לא נעשה מספיק כדי לעודד את המשתלות הקמעונאיות לפתח ולהשקיע כמו שמקובל במרכזי גינון בעולם, שהפכו למתחמים שמרכזים אצלם את כל תרבות הגינון, כולל פעילויות נלוות כמו בתי קפה, למשל.

משתלת מיימון

מידע כללי על המשתלה
משתלת מיימון ממוקמת במושב ניצני עוז והוקמה בשנת 1986 על ידי אירית ורן מיימון. זאת משתלה יצרנית של חומרי ריבוי וצמחים מוגמרים לשוק המקומי. בעבר התמקדה המשתלה בייצור ייחורי גרניום לשוק האירופאי.



הדור הצעיר
רועי, בן 45, מהנדס מחשבים, במשתלה משנת 1997; רעות בת 41, בעלת תואר במדעי ההתנהגות ומעצבת גרפית, במשתלה משנת 2000; רווה בן 37, בעל תואר במנהל עסקים, במשתלה משנת 2005; רביד בן 32, בעל תואר בחינוך וקולנוע, במשתלה משנת 2013. כולנו גדלנו כל החיים כילדים של חקלאים, אוהבים מאוד ומחוברים מאוד לאדמה, למרות שכל אחד למד והתמחה בתחומים שונים שמעניינים אותו ומבטאים את האופי הייחודי שלו. כולנו עבדנו בעסק בתור ילדים, בתור חיילים משוחררים, בתור סטודנטים וכעת כל אחד תורם את הידע והנשמה שלו לעסק חי, נושם ומתקדם.

יוזמה לעומת השתלבות
כל אחד מהאחים פיתח בעסק תחום, אם זה מחשוב וטכנולוגיה, פרסום או לוגיסטיקה. הדור הצעיר מביא רוח של התקדמות לעסק, תמיד עם יד על הדופק בנוגע להתקדמות תחום הנוי העולמי תוך תשומת לב לצרכים של תחום הנוי הישראלי והתאמה אליהם. עם זאת יש כבוד גדול לדור המייסד שפעיל בעסק באותה המידה. ההורים אירית ורן עובדים במלוא המרץ. הידע והניסיון שלהם הם הבסיס לקידום האיכות והצמיחה של המשתלה. לכולם יש אמירה שווה והכל נעשה בשיתוף ובאחווה משפחתית.


מה אתם חושבים על ענף הגינון והשתלנות?
הצרכן הישראלי לומד להעריך מוצר טוב ואיכות, בעבר התחום היה מבוסס רק על מוצרים שהיו גדלים בארץ באופן טבעי ומעט מוצרים מהעולם. בשנים האחרונות חלה התפתחות בהבאת זנים ומוצרים חדשים מרחבי העולם והתאמתם לשוק המקומי.
הצרכן הישראלי עדיין לא מוכן לשלם על מיתוג ועל מופע מעבר למוצר, למשל אם נייצר את המוצר בעציץ פשוט מול עציץ מעוצב ויפה, הקונה הממוצע יעדיף את המוצר הזול מבין השניים. אנחנו מנסים לאזן בין השניים, להביא מוצר מעוצב במחיר נוח. ובכך לקדם את ישראל לכיוון שהתחום העולמי הולך אליו.

התדמית של התחום
ענף הגינון והשתלנות בדרך כלל אינו נמצא באור הזרקורים. אנשים לא מבינים כמה השקעה, מחשבה ואנרגיה יש מאחורי המוצר – השתיל שהם רואים במשתלה.
כעת בתקופת הקורונה, אנחנו שמים לב לשינוי בתדמית. לאנשים חשוב מאוד לטפח את סביבתם המיידית – הגינה, החצר, המרפסת. אנשים מתרגשים להשקיע בצמחים שלהם ולראות אותם גדלים, מתפתחים ומייפים את הסביבה שלהם.

הצעות לשיפור
ענף הגינון הינו נגזרת של ענף החקלאות, הענף סובל בעשורים האחרונים ממספר בעיות שהם פועל יוצא של מדיניות הממשלה, אם זה בענייני כוח האדם, מכסות המים, רגולציות תכנון וביניה, רגולציות הגנת הצומח וכו'. ההנהגה צריכה להבין שחקלאות ותפיסת קרקע היא ערך עליון, לא משנה איזה סוג של חקלאות מתקיימת על הקרקע, העיקר שהקרקע מעובדת.
פני המגזר הכפרי השתנו בעשורים האחרונים, יש לחקלאים צורך להתפרנס ממקורות אחרים מלבד חקלאות ובכך לתת לחקלאי יכולת להמשיך ולחיות על אדמתו.

משתלת מלצר

מידע כללי על המשתלה
משתלת מלצר נמצאת בכפר ידידיה, הוקמה בשנת 1977 על ידי גלי ודוביק מלצר. המשתלה משלבת בין שטח יצרני של כ-40 דונם לבין משתלת מכירה קמעונאית שמשתרעת על כ-2 דונם, בה נמכרים המוצרים ממשתלת הגידול ומוצרי גינון וצמחיה נוספת שלא מייצור עצמי. ההתמחות של המשתלה היא ברב שנתיים עשבוניים, שיחים, עונתיים מיוחדים ועוד. המגוון ענק, המשתלה מייצרת כ-950 מינים של צמחים שונים.



מידע על הדור הצעיר
יואב מלצר (34): לאורך כל השנים, החל מגיל תיכון עבדתי לסירוגין בעסק המשפחתי, בחופשים הגדולים של הקיץ, פסח וחנוכה. לאחר השירות הצבאי וטיול בדרום אמריקה התחלתי לעבוד באופן חלקי בשילוב עם לימודים, בתקופה שנמשכה כ-4 שנים. בשנת 2012 הצטרפתי למשתלה במשרה מלאה.

נכנסתי לתחום כי עניין אותי בעיקר לפתח את העסק, למדתי תעשייה וניהול ומנהל עסקים ואהבתי לנתח דוגמאות מהלימודים על העסק המשפחתי שגדלתי עליו. תוך כדי הגיעה אהבה ״פורחת״ שהפכה להתמכרות לעולם הזה של הצמחים.
גדלתי וחונכתי על רקע עולם הצומח, זהו חלק מהנוף הביתי והיומיום המשפחתי. מבחינה מקצועית עברתי במהלך הזמן קורסים רבים בתחום.

יוזמה לעומת השתלבות
משתלבים לאט-לאט, התחלתי מעבודות עם התאילנדים עוד כשהייתי ילד, אחר כך עברתי דרך כל שלבי הייצור ותפעול כמעט, כולל באריזת הסחורה ללקוחות השונים. ברגע שנכנסתי באופן רציני לעסק כבר השתלבתי בתפקידי הניהול השונים עד שמצאתי את המקום שמתאים לי. בגלל שעברתי את כל התהליכים האלו בעסק, הבנתי איפה יש צורך לשנות יותר ואיפה פחות. אך גם את זה אנחנו עושים עדיין לאט-לאט לפי הקצב של ההורים ושלי.

אני יוזם המון וגם ההורים בהחלט עדיין יוזמים, אמא מאד רוצה ליזום ולהתפתח וממשיכה לנסות צמחים חדשים כל הזמן, רוצה להתפתח ולגדול. קטלוג הצמחים השלישי שלה שיצא ב-2017 הוא הוכחה לעבודתה החרוצה רבת השנים ולתרומתה הניכרת לענף השתלנות והגננות בישראל. אבא אמון יותר על הצד הכלכלי של העסק, דואג ללחוץ לנו על הברקסים כשצריך וגם לשחרר שצריך.

תחום הטכנולוגיה בעסק הוא בינוני יחסית למשתלות היצרניות הענקיות שעוסקות בתחום, אך במגמת שיפור ניכרת לעומת איפה שהמשתלה היתה לפני עשור מבחינה זו. אגלה שלצערי, אנחנו עדיין מקבלים ושולחים פקסים...
אך כמובן שאופציות התקשורת האחרות עובדות אצלנו (פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ, מיילים, אתר), אנחנו משתמשים בפלטפורמות האלו באופן שוטף ויעיל.

מה אתם חושבים על ענף הגינון והשתלנות?
ענף הגינון והשתלנות בארץ ברמה בינונית באופן יחסי, אך יש שיפור ניכר ומתמיד. העיריות, המושבים והקיבוצים מבינים שגינון סביבתי איכותי משפיע על שביעות רצונם של התושבים.

נעשה מעבר נכון לצמחיה רב שנתית עם ערך סביבתי וחיסכון בעלויות תפעול מול שתילות עונתיים 2-4 פעמים בשנה. כך גם לגבי החיסכון במים.
כאנשים 'ירוקים' אנחנו מתקשים לראות דשא או צמחיה סינטטית, אך מבינים את הצורך של האנשים גם בזה. הצרכן הישראלי לומד להכיר את התחום הזה הרבה בזכות קבוצות פייסבוק שונות ורבות שמתאימות את עצמן לכל צרכן. בקבוצות אלו מתקיימים דיונים, עולות שאלות והצרכנים לומדים ורוכשים ידע רב.
צריך להבין שגידול צמחים זה לא תמיד 100% הצלחה. בהרבה מקרים מדובר בניסוי וטעיה תוך התאמת הצמחיה לתנאים הקיימים ולכן צריך לדעת להתגבר על כישלונות ולהתמודד עם צמחים כמו עם ילדים.
מחירי הצמחים די קבועים כבר שנים רבות, אך עלויות העובדים, המים, החשמל ודברים רבים נוספים עולים, וזה משפיע כמובן על הרווחיות.

התדמית של התחום
בשנים האחרונות יש מעבר לצמחים בוגרים וגדולים יותר, במיכלים. בהתאם המשתלה עברה את השינוי הזה וניתן למצוא אצלנו המון שיחים בגדלים של 3 ליטרים ו-10 ליטרים בכמויות גדולות, ובגדלים שפעם לא ייצרנו. כמו כן, יש התאמה והשתלבות בתחום המרפסות הירוקות, גינות פנטהאוז, וכמובן קירות ירוקים וגידול הידרופוני.


משתלת סלונר

מידע כללי על המשתלה
משתלת סלונר היא משתלה קמעונאית שהוקמה בשנת 1988 על ידי בני הזוג ציפי ובראין סלונר – שני אגרונומים המתמחים בגידול צמחי בית וגן. נמצאת בכניסה למושב סתריה ליד רחובות.
שטחה כיום הינו כשישה דונם הכוללים חממת צמחי בית, חממת צמחי גן, מגרש חניה, שטחי גידול וגן הדגמה. המשתלה מעוצבת כגן מוצל בו ניתן לטייל בין ערוגות הצמחים, העצים ובריכות הנוי. ניתן ללמוד את שמות הצמחים ותנאי גידולם מהשילוט המפורט, מדפי המידע והקטלוגים.



מידע על הדור הצעיר
לבראין וציפי שלושה ילדים ושלושתם עובדים בעסק המשפחתי, במשתלה. העסק היה תמיד חי וקיים אצל כולנו והוא חלק בלתי נפרד מהבית. הוא כל הזמן משתנה ומתפתח ואנחנו איתו.

לירון בת 36. "אני זוכרת את עצמי בתור ילדה קטנה עושה ייחורים על שרפרף. תמיד אהבתי לבוא למשתלה, לטייל בין הצמחים. התחלתי לעבוד במשתלה מעט לאחר שחרורי מהצבא ובאופן מסודר לאחר הטיול הגדול. אני בוגרת מגמת הנדסאות אדריכלות נוף במרכז האקדמי רופין. אחרי הלימודים עבדתי תקופה במשרד אדריכלות נוף ואז חזרתי הביתה, למשתלה.

אני עושה הכול במשתלה - קופאית, יועצת גינון בחממת צמחי הבית והגן, שותלת, שוזרת פרחים כשצריך, מייעצת בתחום המקצועי ובעיקר אחראית על הפקת דפי מידע והשילוט של כל הצמחים במשתלה. בימים אלו אני מסיימת לעבוד על אתר אינטרנט חדש ונגיש למשתלה ובו קטלוג צמחים מפורט. מתחזקת את הרשתות החברתיות - פייסבוק, אינסטגרם וגוגל.
אני שמחה שהילדים שלי חווים גם את המשתלה בצורה חיובית וטובה, מכירים את הצמחים בגינה ולא מפחדים מאדמה.
ינאי בן 34, אבא למיה, עובד בעסק מאז השחרור מהצבא. בוגר תואר כלכלה חקלאית של הפקולטה לחקלאות ברחובות. כיום מנהל בפועל במשתלה. אל ינאי באים בכל שאלה, בעיה או להתייעצות.
אביה בן 29, בוגר תואר ראשון במדעי הצמח, ותואר שני בגידולי שדה וירקות, בפקולטה לחקלאות ברחובות, דוקטורט בחוג לגידולי שדה וירקות בפקולטה לחקלאות ברחובות, ומבצע מחקר בתחום הזנה מינרלית של צמחים. עובד במשתלה על תקן אגרונום ומייעץ בנושאים שונים ואחראי על שטחי הגידול של המשתלה ועל תחום הגינון. מנהל ביחד עם לירון את תחום הדיגיטל במשתלה.

מה אתם חושבים על ענף הגינון והשתלנות?
בחודשים האחרונים מאז פרוץ מגפת הקורונה יש התעוררות מחודשת של תחום הגינון. אנשים רוצים לשפר את סביבת המחייה שלהם, ומוכנים להוציא כסף ואנרגיה על צמחים ודברים יפים לבית ולמרפסת. אנחנו שמחים שיש משתלות רבות באזורינו ובארץ כולה שמצליחות. ברגע שכל הענף מצליח זה טוב לכולם.
מרבית הלקוחות שלנו הם כבר ממש חברים. במועדון הלקוחות שלנו יש כ-30000 חברים, שמגיעים אחת לכמה שבועות ואנחנו מאד מעריכים את הנאמנות שלהם. אנחנו מאד נהנים משמירת הקשר עם הלקוחות ברמה היומיומית.

התדמית של התחום
ענף הגינון והשתלנות משתנה בכל רגע וזה נהדר. תמיד יש טרנדים חדשים, משתלות הגידול מחדשות בצמחים מיוחדים, צמחים או סגנונות ישנים שנזנחו פתאום חוזרים לאופנה בגדול וזה תהליך מרתק. ישנן מספר משתלות אשר החלו למכור צמחים דרך האינטרנט. אנחנו עוד לא שם, אנחנו מאמינים שצמח יש לראות ולהרגיש ורק אז לרכוש, אבל אולי בסוף נכנע...


הצעות לשיפור
אנחנו מאחלים לעצמנו שמזג האויר יהיה יותר מאוזן בחורף ובקיץ, שיגדל מבחר הצמחים עוד יותר, ושנוכל להמשיך לספק שירות טוב ומקצועי ללקוחות שלנו . אנחנו מודים על הצוות הנפלא שלנו ומאחלים לעצמנו עוד הרבה שנים של עבודה משפחתית, שמחה ובעיקר בריאות.


להמשך קריאה על התת מודע והשפעתו בעיצוב הגנים