לכאורה, סדר הפעולות בתכנון גינה חדשה הוא די פשוט. אבל עבור מתכנן שרואה עבודתו כאמנות, השטח המיועד עבורה פרוס לפניו כְּבַּד מתוח הפרוש לפני הצייר, והוא מתחיל לשוטט בדמיונו במעלה ובמורד הגינה, בצל ובשמש, בחזית ומאחור. בשלב הבא ישרטט את רעיונותיו כתוכנית מסודרת, יקבל את אישור בעלי הבית ואם הוא גם המבצע - ייגש לעבודה

כתב: בֺּעׇז דרומי, גנן.

השלב הנכון בעיני לכניסת מתכנן הגינה לתמונה, בבניית בית חדש, הוא מיד עם תחילת הבנייה. החומר והצומח העתידיים חייבים לייצר דואט עם הבית, הגיון של קירבה, של הרמוניה. ביחד יתקבלו האווירה והחוויה, שיקיפו את הבית עוד שנים ארוכות.
הגינה המוצגת בכתבה זו נמצאת במושב אלוני אבא, הסמוך לקריית טבעון. זוג בשנות ה-60 לחייהם, שפנו אלי לאחר שהכירו גינות אחרות שתכננתי באזור., הם הציגו בפני את ביתם שנמצא אז בשלבי בנייה מתקדמים, וביקשו שאחשוב על הגינה העתידית שתעטוף את הבית.
מדובר היה במגרש גדול יחסית, בן דונם אחד, והבית שהוקם עליו משתרע על 250 מ"ר בערך, כך שהיה שטח נרחב לעבוד עליו, עם משמעות רבה לגינה שתוקם בו.


לעניות דעתי, האדם הנכון לתכנן גינה הוא גנן, העוסק במלאכה לפרנסתו ביום-יום שלו, ועושה זאת באהבה. כאמן בתחום של אמנות חוץ מובהקת, פרוסה לפניו האדמה כְּבַּד מתוח הפרוש לפני הצייר, והוא מתחיל לשוטט בדמיונו במעלה ובמורד הגינה, בצל ובשמש, בחזית ומאחור. כל זאת כמובן תוך דיאלוג רציף עם בעלי הבית, המביעים רצונותיהם וחלומותיהם שגם הם צריכים לבוא לידי ביטוי.
בשטח המדובר, בעל צלעות של 30X30 מ', היה שיפוע מערב-מזרח של 10% לערך, כך שנדרש לפלס מקטעים לצורך מדשאות קטנות מלפנים ומאחור, ולצורך קטעי הגן עצמו, שיהיו נוחים לתנועה בהמשך.


משום שהבית נמצא בשיפולי הגליל התחתון בואכה עמק יזרעאל, אזי מופע הסלע והאבן בנוף המקומי הוא דומיננטי. כדי שלא להתנתק מנוף הסביבה, הסלע והאבן יהיו גם יהיו בנוף הגן, ומהם תחל עבודת הפיתוח. החומרים שנבחרו הם סלעי נארי מקומיים ורכים, אבני נארי לבניית טרסות שיפלסו את השיפוע, אבני מִדרך שטוחות לשבילי גן, אבני חירב'ה מסותתות לבניית מדרגות ואלמנטים ייחודיים בגן.
לאחר דיון מעמיק עם בעלי הבית, על פני תרשים כללי שהציג את במת הגן, מיקום הסלעים, הטרסות, קווי השבילים, האלמנטים וכד', התקבל אישור מהם ויצאנו לביצוע. מאחר והיה מדובר בעבודת אבן רבה, נבחר קבלן אבן מיומן שברשותו כלים, אנשים וניסיון. הגנן המתכנן, במקרה הזה אנוכי, ליוויתי אותו בכל העבודה, בעיקר לצורך הנחייה, שהרי לכל סלע ולכל אבן יש משמעות בתמונת הנוף העתידית.
להווה ידוע, שגם עם תכנון מדוקדק ותוכנית עבודה מדויקת, בשטח יכולות להיות הפתעות, זאת משום שאף מתכנן לא יכול לדמיין במשרד את הסלעים שמגיעים בפועל, ואיזה סלע יתאים למקום אחד ואיזה סלע למקום אחר. ההחלטות התקבלו בשטח, כל סלע וסלע נבחר והוצב במקומו.
לאחר הצבת הסלעים הגיע שלב עבודת האבן הקלה יותר, אבן הטרסות, הקירות והשבילים. לעתים היה צריך לפרק מעט, ולבנות מחדש. ברצוני לחזור ולהדגיש שבעבודת הפיתוח אנו יוצרים במה לגן, והיא לתמיד. עיצובה ונוכחותה ישפיעו מאוד על נוף הגן העתידי, כאן לא מדובר בהחלפת צמח שגוי, עובדים ובונים יצירה.


כמובן, והתמונות מדגישות זאת, האבן שנוכחת בגן היא חלק ממרקם הצבע, המגוון והיופי, לא פחות מכל אלמנט עתידי בגן אם זה צומח או דומם, דוגמת פנס, פעמון וכד'. בלילה כשצמחיית הגן הופכת לענן כהה, או-אז האבן מקבלת נוכחות מוגברת לאור הפנסים, נוכחות מופלאה לעתים, ועדיין זה גן נוי.
השימוש בסלע מהווה עבורי דרך לשחזור נוף ההר, אינני רוצה לייצר בועה יפהפה המנותקת מסביבתה, זאת תהיה החמצה מובהקת. הסלעים נבחרו כאמור אחד-אחד, והוצבו כמו היו כאן מאז ומתמיד, והשביל העתידי יתפתל לצידם, הקיר יכיל אותם, תתקבל תמונה כאילו הסלע אכן הוא נוף קדום, היה ויהיה, והוא ראשון תמיד.
את הטרסות אני מעדיף כאמצעי פילוס, במקום מסלעות. זאת משום שהטרסות הן נוף ישראלי-הררי מובהק של חקלאות קדומה, ועטרת חן בנופי ההרים. כאן בגינה בנינו קירות ואלמנטים אחרים מאבן חירב'ה, הנותנים נופך של מגורי אדם, של בית, של פסל אפילו. האלמנטים האלה השתלבו בהרמוניה יפה עם פסלי הקרמיקה שיוצרת חנה, בעלת הבית.


עבודת הפיתוח הושלמה, קמה במת גן בעלת משקל סגולי ואופי. לאחר עבודת האבן, השטח נראה כמחצבת הר פרועה, שברים ורסק, סלעים מיותרים, אבק. איש זר כי נקלע לשטח, התקשה לדמיין בעודו מהלך ב"מחצבה" כי לאחר חודש לערך הכל נעטף בירוק. מסע הגינה החל.
אך לפני השלב הירוק, יש להתקין תשתיות: קווי חשמל, קביעת מיקומי הפנסים, חפירת תעלות והנחת בסיסי הפנסים. כאן הקו המנחה הוא תאורת האבן ותאורת השבילים. תאורת האבן ליופי הלילה, תאורת השבילים, כמובן להליכה.
בלילה, צמחיית הגן עשירת המינים והצבעים הופכת לענן כהה חסר משמעות אסטתית-נופית, לא ממש מבדילים ולא ממש חשוב, בין רוזמרין לרוסליה, שניהם היינו-הך. לעומת זאת האבן והסלעים, הם-הם תצוגת הלילה המרשימה ונעים ואפילו מרתק ללכת לאורך השבילים ולצפות במופע האבן. התאורה הורכבה מפנסים תלויים, פנסים על עמודים ותאורה מתוך הסלע: חצבנו במיוחד להכניס פנס לסלע, זווית תאורה מיוחדת.
אחרי החשמל מתחילים לחשוב גינה. כמובן כבר חשבנו כללי, אבל עתה יורדים לפרטים ההכרחיים: צל-שמש, עצים-שיחים, דשא כמובן, לנכדים בעיקר, אבל דשא צריך תמיד. מקביעת הצמחיה נובעת חלוקת ההשקיה, אם ממטרות לדשא, ואם טפטפות לגינון. ראש ההשקיה הממוחשב כולל ארבעה ברזים חשמליים (מספר הברזים נקבע עפ"י גודל ומורכבות צמחיית הגן) כשכל אחד שולט על נושא וגזרה. מעולם לא הרכבתי מערכת דישון בגינות שאני מתכנן ומתחזק. לתפיסתי, הגינה מדשנת את עצמה ברקב העלים וברמשים החיים לרגליה. הדישון היחיד הוא בהוספת קומפוסט פעם בשנה, לקראת החורף.


במגרש היו מספר עצי הדר בוגרים, ששרדו את השנים, ואיש לא בא בטענות אליהם. עתה הם מטילים צל תחתיהם, ובתכנון הצמחיה החדשה לוקחים זאת בחשבון כמובן . בעצה אחת עם בעלי הבית, החלטנו על עקרונות הצמחיה, נרשמו שמות אפשריים, והנה אנו לפני השתילה, השלב האחרון בהקמת הגינה.
תהליך הפיתוח הסתיים באמצע אוגוסט, שיא החום בשנה. יעצתי ללקוחות שנמתין חודש-חודשיים להקלה במזג האוויר לטובת השתילים, חשבון המים וכד'. בעיקרון אני משתדל לשתול באביב או בסתיו. כשהקיץ התמתן, שמנו פעמינו למשתלה, לבחירת הצמחים. רשימה חלקית: לצל נבחרו אירסיניה, עב-שיבולת אדום וצהוב, ירקה, טיבוצינה, אלפיניה מגוונת, בשמת, ביגוניה ממינים שונים, שרכים ממינים שונים ועוד. לשמש בחרנו רוזמרין ורוסליה, טולבגיה מגוונת, דייאטס, אירוס גרמני, גרניום שיח וזוחל וכן הלאה. לנוף הגבוה נבחרו לגסטרמיות, המליה, פטנס, היבסקוס סורי ועוד. צמחי תבלין שולבו בנוף הכללי, לאו-דווקא כערוגה מוגדרת.
הכוונה היא ליצור בגינה שפע מינים ותצורות, גווני עלווה ופריחות, אלו בתוך אלו, ג'ונגל תרבותי נקרא לו. אינני שותל ערוגות חד מיניות ולא חד-שנתיים שהם קוסמטיקה למעשה. נפרסה מערכת המים, נשתלה הגינה ויצאה לדרך.
תובנות
הקמת גינה זו משימת האחד, האמן היוצר. יש גננים כאלה לרוב, הם המקימים אותה, הם המטפלים בה, והם אשר צוברים את הניסיון והידע הרב ביותר בנושא הצומח בפרט, ובנושא חזות הגינה בכלל.
הגינה המוצגת כאן הוקמה לפני 5 שנים. היום היא מסע של צומח ואבן, עשיר ונפלא, הן ביום והן בלילה. צריך רק כוס קפה, לשבת בחוץ ולא יותר.

להמשך קריאה על תכנון ועיצוב בשילוב אלמנטים בגינה