הכתבה סוקרת את נושא החניות, שגוזל לעתים שטח מגינת הבית: האם חוקי העזר העירוניים מכתיבים לנו את המסגרת או שיש מקום למקוריות? מהם סוגי השערים המומלצים?

כתבה: רונית זקס, מעצבת נוף

בימנו, כאשר הכבישים הולכים ומתרחבים, וכל משפחה מתהדרת במספר כלי רכב העומדים בהיכון ליד הבית, עניין החניה הביתית הפך לדבר שבחובה מצד הרשות המקומית מחד גיסא ולנוחות הדיירים עמוסי החבילות, הילדים והעיסוקים מאידך.

מה אומרים חוקי העזר העירוניים - קצת פורמליות
בבניית בית מהמסד ששטחו למעלה מ- 120 מ"ר, יש צורך להקריב חלק ניכר משטח הגינה למען מקום חניה לשתי מכוניות אפילו אם יש לכם רק קורקינט ללא מנוע. מדובר בשטח שמימדיו למעלה מ-25 מ"ר (5.10 מטר באורך וחמישה מטר ברוחב).

מבחוץ חניה מבפנים מדשאה 008

בכל מקרה יש לקחת בחשבון ששטח חניה מקורה נכלל בחיובי תשלום הארנונה, אם כי בתעריף מופחת של מבני עזר. אם החניה סגורה לגמרי היא חייבת במיסים כאילו היא שטח מגורים. אבל, וכדאי לחשוב על זה, אם גובה החניה נמוך מ-2.5 מטר (למשל בחניית מרתף או על עמודים, אזי מדובר במבנה עזר שאינו מיועד למגורים ותעריף המיסוי צונח בהתאם.

סורג מתכת על רקע קפיסי פלסטיק לבן 011

לכן, שווה לחשוב על גובה הקרוי, וגם שיפוע יכול לעזור כאן בחיסכון בתשלום השוטף לרשות.

במסגרת המגמה של "דחוף אחוזי בנייה כפי יכולתך" הולכים ותופסים להם מקום נרחב והולך קוטג'ים עתירי מפלסים, המחוברים זה לזה ובעצם נראים כמו בנייה רוויה לרוחב. במקרים אלו הכניסה לחניה היא משותפת לכלל הדיירים בדרך כלל בלתי מקורה, אבל מרוצפת למרבה השמחה.

בקניית בית חדש 'קומפלט מקבלן' יש לברר האם מחיר הדירה כולל את מחיר החניה, האם נמכרת חניה צמודה ו/ או מקורה.

אם מספר מקומות החניה תואם את מספר הדירות, הקבלן יכול לחייב ברכישת החניה. אם מספר החניות קטן ממספר הדירות, יתכן שהקבלן יפתח במכירה פומבית עדינה ותרבותית וימכור מקומות חנייה צמודים בעוד ששאר הדיירים יוותרו ללא מקומות חניה.
יש לוודא את מקומות החניה בשטח ולדאוג שמיקום החניה שהובטח יצוין בחוזה הרכישה של הדירה.

קירוי עץ עם שוליים

מיקום בגן
אליבא דה רשות מקומית, מקום החניה חייב להיות על גבול המגרש וצמוד למדרכה, ואתם יכולים לבחור את הצד! ניתן לקבל אישור חורג אם יש בעיה מיוחדת למשל סיבוב המגביל את היציאה, תיבת תשתיות המפריעה לחניה, בעיית ניקוז אקוטית וכד'.

מה נשאר אחרי החוקים? רק השיקול המנצח של הנוחות על היבטיה: מהחלק הציבורי לתוך החניה, ונגישות מכסימלית מהחניה אל הבית. ברוב המקרים הופכת החניה לכניסה השימושית ביותר בבית, ומן הראוי שתהיה נגישה לכל.בדרך החוצה מן החניה יש להקפיד ששדה הראייה יהיה רחב שכן זו תעשה בדרך הטבע ובדרך כלל בנסיעה לאחור. במקרים בהם הראות מוגבלת כדאי להתקין מראה עגולה מקומרת וגדולה המאפשרת נקודת תצפית רחבה על מצב המכוניות בכביש והולכים על המדרכה.
אם מדובר בשביל גישה המשמש מספר בתים, יש להתייעץ עם מהנדס הכבישים ברשות, כדי שיידע לחשב לכם את המרחק הנאות כדי שלא תסתבכו עם זוויות הקירות.

שער מתכת תואםשער הכניסה 023
ווריאציה נוספת למיקום שיכולה להיות, בהתאם למגבלות השטח, אם תושקע כאן חניה ארוכה וצרה לחניה של מכונית אחת אחרי השנייה, או חניה כפולה ברוחב, ואז המכוניות תעמודנה זו לצד זו.
במציאות שלנו ,המפתיעה כתמיד יש בתים רבים בהם אומנם מכינים שער אולי גם ריצוף ואף קירוי לשתי מכוניות, אבל בפועל מחנים את המכוניות ברשות הרבים, ואלו השטח המיועד בתחום הגינה הופך לשטח שרות מסוג כל שהוא, או פשוט למדשאה ירוקה.

רציונל החניה
בעצם, מה מפריע להמשיך להחנות לצידי המדרכה? יש כאלו שחסים על המכונית מפגעי מזג האוויר ונשורות בעלי חיים וצמחים, מוונדליזם של אספני סמלי מכוניות כפייתיים, או יש המצניעים את מכוניתם המפוארת במוסך סגור בהנחה שפתיחת המוסך מהווה מכשול נוסף לידיהם הזריזות של גנבי הרכבים. מה גם שרחוק מהעין רחוק מהלב ומהיד. רק מה, הנטייה הרווחת היא, לחבר את צרור המפתחות עם השלט לחניה, או לחילופין לשים אותו נגיש ונוח בתוך המכונית.


מעבר לכך קיים שיקול הנוחות המנצח: מאוד מפתה לצאת מדלת הבית הצדדית אל החניה ולקפוץ ישר אל תוך המכונית בפרטיות מוחלטת, במקום לטרוח ולצאת אל הרחוב ולהתמודד עם סוגיות שכנים ומפגעי רחוב ואויר פתוח. במקרים כאלו, בעל הבית רואה יותר את החניה שלו מאשר את הכניסה הראשית לבית.


אפשרויות החנייה
חנייה פתוחה לגמרי – לרקיע, לרחוב ורק המכונית נמצאת בתוך שטח הגן. חניה כזו מחייבת סוג של מחיצה או גידור בין אזור החניה לשאר הגן כדי לזכות בפרטיות מן הרחוב.
חניה פתוחה למחצה – מקורה מלמעלה ובעלת סוג של שער או סורג המפריד בינה לרחוב. כאן אפשר להתפרע במגוון חומרים מהם תהיה עשויה המחיצה.


חניה סגורה לחלוטין – המהווה כמעט חלק מן הבית הבנוי, ומאפשרת חיץ מוחלט בין הרכב והבית לשטח הציבורי. מומלץ להשאיר חלונות בחלק העליון של הכניסה כדי לזכות באור יום בתוך המוסך האפל.

חומרי השער וסוגי ופתיחה
חומרים מצויים לשערים הם: כפיסי עץ, סורג מתכת, אלמנטים קישוטיים (גלגל עגלה וכד'), תריס משוך נפתחים ידנית, או חשמליים – תלויי מערכת חשמלית ושלט רחוק.
שער כניסה וחניה אטומים ותואמים 018
הנפוצים הם שלושה סוגי פתיחה:
שתי כנפיים שוות הנפתחות כלפי פנים – יש לחשוב על רדיוס הפתיחה כלפי פנים, ולבדוק את שיפוע הגבהים, כך שהכנף לא תתקע בקרקע גבוהה יותר. יש לדאוג שהכנפיים לא יהיו גדולות מדי, שכן במקרה כזה בו השער נפתח בשלט הכנפיים מהוות מפרש גדול ויכולות להיפתח מעצמן ברוח חזקה. זו הסיבה שרצוי לא לעשות כנף בודדת לשער החניה.
כמובן שכנפיים הנפתחות כלפי החלק הציבורי מהוות סכנה להולכי רגל על המדרכה או לכל מה שעובר ליד השער כאשר הוא נפתח –מומלץ להימנע ממצב שכזה.

חניה במשעול הגן 020
שער הזזה – הנישא על מסגרת אחת ונע בעזרת מערכת של גלגלים מיוחדים (שאפשר לקנות בכל חנות לחומרי בנין) על פני חודו של ברזל זווית. התשתית לשער הזזה חייבת מעוגנת היטב בבטון על הקרקע ובעלת איזון מושלם, שאם לא כן, יהיה קשה להזיז את הכובד הזה. יתרון שער ההזזה הוא במינימום גזילה של מקום מחלל הגן שכן הוא נע במקביל וקרוב מאוד לגדר הגן, וגם שאפשר להזיזו בכוח הזרוע ואין תלות במתח חשמלי.
פתיחה כלפי מעלה– זהוא מנגנון לעשירים, המציע את הנוחות של פתיחת השער כלפי התקרה, ובשל כך מתאימה אפשרות זו לחניה בתוך מוסך בנוי הנסגר כמעט הרמטית אחרי שהמסך יורד. 
אסטטית, כדאי להתאים את החומר והצורה מהם עשוי השער לחניה לזה של שער הכניסה.


מה בארץ למטה?
אז כך, אפשר להשאיר את משטח החניה עם מחלוטה (סוג של פסולת מחצבה, המכיל אבנים בשלל גדלים הנדחסות להם בעזרת כבישה, ומונעות בוץ בחורף ומהווה יסוד לכל מה שבא אחר כך). שדירוג אחד מעל יכלול ריצוף במגוון האריחים שיש היום בשוק החל מלבנים קטנות דרךמוזאיקות ומשטחי גרנוליט וכלה בריצוף של ממש מרצפות טרצו ועד לאריחי קרמיקה. אם רוצים לפנות לפתרון הגנני אפשר לגדל דשא חסון על כל המשטח או לרצף חלק באבנים גדולות ובחללים שנותרו לשתול צמחייה נמוכה כמו דיכונדרה זוחלת, מקור החסידה רייכדי, ציפורן סיני ננסי, ועוד צמחייה בגובה דומה שתתאים לגובה גחונה של המכונית, בדומה לכך ניתן לרצף רק את הפסים עליהם נוסעים הגלגלים, והיתר לגנן כפי שהוזכר לעיל.
אפשרות חביבה אחרת היא לרצף באריחים חלולים ולגדל בתוכם את שלל ההיצע הגנני, ואז אפשר לזכות במשטח ירוק אבל מרוצף. רק דשא עמיד יעשה את העבודה וייראה אמריקה.
משעול אקרשטיין
מה בשמים מעל?
קרוי ייתן הצללה למכונית- דבר מבורך בקיץ ומרחב מוגן בחורף. הקירוי המינימאלי ביותר הוא בעזרת מחצלות קש למינן. אחריהן באים לעזרה לוחות פוליאתילן, שמחירן בשוק נע סביב מאה שקלים למ"ר, אבל יש לרכוש את כל הגוש שמגיע לחנויות לחומר בנין במצב צבירה של לוחות באורך שישה מטרים. את הלוחות יש לחבר בחפיפה קלה עם ברגים בשימת לב יתרה למסגרת, שאם לא כן ברוח החורף הראשונה יתעופף לו הגג למחוזות אחרים. כדאי לקחת בחשבון שטיפות גשם המטפטפות על פוליאתילן נשמעות כמו סופת ברד למרחוק! ללוחות פוליאתילן גוונים שונים החל בחום דרך כחול, ירוק ושקוף. אורך החיים של הלוחות הוא כשמונה עד עשר שנים.
אפשרות נוספת היא כמובן קרוי עץ חלקי או שלם בסגנון הפרגולות, אטום לחלוטין או כפיסי עץ הנותן צל אך לא מונע את הגשם. יש כמובן לזכור שעץ דורש טיפול צמוד, אוהב ושוטף.
הקרוי הנצחי יחסית הוא קרוי רעפים. לא חייבים עם שכבת רביץ מתחת, אבל כן רצוי לשמור על שיפוע כדי לשמור שהרוח לא תעיף את הרעפים מלמטה.
הכי טבעי וירוק להיעזר בנוף עצים להצללה על המכונית או מטפסים מסוגים עדינים, הם ישתלבו גם עם הנוף הגבוה של הגן בכלל. החיסרון המובהק הוא אוכלוסיית בעלי כנף המתלווה לנוף כזה, הממטירה שלל לשלשות דווקא על האוטו החדש... מעבר לכך יש לשים לב למטרדי עצים בלתי מתאימים לחנות מתחתם למשל: פיקוס ונשורת פירותיו, ושרף אורנים המותיר כתם בצבע המטאלי.
מה אפשר לשתול?

מה כדאי לשתול? רוזמרין!
בשולי החניה מתאימים צמחים אוהבי צל או צל חלקי, רצוי בעלי ניחוח נעים, ועלווה עדינה, ואם מתכוונים לכסות קרוי פחות סקסי אז רצוי לשקול מטפסים.
לקטגוריה הזו מתאימים בשיחים: רוזמרין זוחל (במיוחד אם יש לו מהיכן לגלוש למטה), בושמת הגינה, יהודי נודד למיניו, ירקה מצויצת למיניה, אפילו הפוקסיה תהנה מהאזור המפנק.
מבין המטפסים אפשר לשקול את שרותיו של הטרכלוספרמון היסמיני שיטפס וגם יכסה שטח קרקע בדרך אל הבית, הרדנברגיה תלתלנית, פנדוראה יסמינית, פודרונאה וורודה, גם הם יטפסו במעלה עם פחות ריח. ורד בנקסי חסר הקוצים יעשה עבודה עדינה וחיננית בקישוט החניה.
על הסף יש לפסול צמחים קוצניים ו/או שתלטנים: יערה לסוגיה, בוגנווילאה ואפילו וויסטריה בשל שורשיה.


לסיכום, לעניות דעתי הבלתי קובעת, בשל כובד הגזירה המחייבת שני מקומות חנייה, וגזילת שטח רב מן הגינון, רצוי לשמר את מרחב הגינה עד כמה שניתן, ולא לחצוץ לחלוטין בין אזור החניה לגינת הבית. באופן כזה אפשר גם לבדוק בהבזק מבט את מצב נוכחותה של המכונית, ולזכות בשלוות נפש רגעית כל פעם מחדש.
להמשך קריאה על עיצוב גינה בסגנון הפאנג שוואי