עיריית פריז מתכוננת למשבר האקלים למרות התנגדותם של חלק מתושבי העיר

סגירת חלקים מהכבישים לרכב פרטי לטובת תחבורה ציבורית, כאלף קילומטר של מסלולי אופניים, הפיכת בתי הספר לשטחים ירוקים – כל אלה הם פעולות שבהן מתכוננת לנקוט אן הידלגו , ראש העיר של פריז, כדי להתאים את העיר למשבר האקלים.

בקיץ האחרון, נשברו שיאי טמפרטורה במדינות רבות. משבר האקלים משנה את הכללים, ומעמיד את מנהיגי העולם בפני אתגר חדש ומאלץ אותם לחשוב מחדש על התמודדות עם אירועי הקיצון שפוקדים אותנו .

ראש העיר פריז

כשמדובר במשבר האקלים, אחת הסכנות הגדולות נשקפות לערים הגדולות "הערים מייצרות כ-80% מהתמ"ג העולמי", נכתב בדוח של בנק גולדמן זאקס "אותות המשבר ישפיעו על הפעילות הכלכלית, יפגעו בתשתיות - מבניינים לתחבורה, מים ומערכות ניהול פסולת - והתושבים ייפגעו באופן בלתי פרופורציונלי". הדחיפות לייצר פתרונות למשבר האקלים במסגרת העירונית הולכת וגוברת, שכן כיום כ-55% מכל בני האדם חיים באזורים עירוניים והתחזית היא שעד שנת 2050 האחוז יעלה ל-70% . 

מגדל אייפל

סיפור המהפך של פריז, הוא אולי אחד מסיפורי המנהיגות הבולטים של עידן משבר האקלים. ב-14 ביוני הכריזה צרפת על מצב חירום אקלימיכשהיא מסתכלת אחורה על 2003, אז הכה את המדינה גל חום שנמשך שמונה ימים רציפים בהם הטמפרטורה עלתה למעל 40 מעלות ובמהלכו נפטרו כ-15 אלף איש, רובם הגדול קשישים. בצרפת הבינו אז כי המשבר כאן, הוא מוחשי, וצריך להתמודד עם השלכותיו.

ארמון הלוברה

ב-2014 עלתה על כס ראש עיריית פריז אן הידלגו, שהחליטה לאחוז במושכות של משבר האקלים רגע לפני שהאסונות הכבדים יכתיבו את הקצב במקומה הידלגו "באה לשנות", והחליטה להפוך כמעט כל אבן בעיר כדי להתאים את פריז לאתגרים הגדולים שבדרך, כשהיא מתכננת להפוך את פריז לעיר ניטרלית פחמנית ומופעלת לחלוטין על ידי אנרגיה מתחדשת עד שנת 2050.

גשר מעל לנהר

היא מבצעת עבודות סביב כיכרות וברחבי העיר בכדי להפוך את העיר ידידותית יותר להולכי רגל, מתבצעות עבודות תשתית ברשת החשמל ובמערכת החימום העירונית, וכן ברכבת התחתית. קילומטרים רבים של מסלולי אופניים נסללו, לאורך גדות הנהר וברחבי העיר, כשהם מאפשרים

לעקוף את תנועת כלי הרכב ולהתנייד בקלות ובחופשיות. עד השנה הבאה, מתכננת העירייה לסלול קרוב ל-1,000 קילומטר של מסלולי אופניים.
"העובדה שאני אישה שרוצה לצמצם את מספר כלי הרכב מרגיזה הרבה גברים. שני שלישים ממשתמשי התחבורה הציבורית הן נשים", אמרה

הידלגו בראיון, והדגישה: "אנחנו מנסים לבנות הכול סביב הפרט, בעידן של שינוי אקלים מואץ אי אפשר לחיות כמו בעבר".

נהר הסיין
הידלגו נתקלת בקשיים לא מעטים ומצליחה לקומם עליה מתנגדים רבים, כשהיא מבקשת מהתושבים לשנות הרגלים ולהקריב את הנוחות לטובת חשיבה וסגנון חיים חדשים. למעשה היא מיישמת "כיבוש מחדש" של המרחב העירוני והפקעתו מכלי התחבורה הפרטיים לטובת הציבור.

למשל, סגירת חלקים מהכביש שלאורך הגדה הימנית של נהר הסן לכלי רכב והפיכתו לפארק. פעילות נוספת שיזמה העיר היא כדי לייצר פתרונות לאוכלוסיות מוחלשות, על ידי הצעת תחבורה ציבורית חינם לאנשים עם מוגבלות. 

כתוצאה מכך, איגוד בעלי כלי הרכב בצרפת פרסם את מספר הטלפון של הידלגו וקרא לנהגים להציף אותה בטלפונים במחאה על צעדיה, גם נהגי הרכב הפרטי - הנמצאים כעת בעדיפות נמוכה על פני רוכבי אופניים, תחבורה ציבורית והולכי רגל – הם בין המתנגדים למהלך זה אך המדיניות של הידלגו מוכחת כיעילה, והתושבים זונחים אט אט את כלי הרכב. כיום, רק 35% ממשקי הבית בעיר מחזיקים במכונית, לעומת 60% ב-2011, ופריז ניצבת במקום השמיני בדירוג הערים הידידותיות ביותר לרוכבי אופניים. "פריז היא בירת המדינה, ולפעמים האנשים שמדברים עליה הם לא האנשים שגרים כאן ", אמרה הידלגו. "אני הדוברת של אנשים שגרים בפועל בעיר הזו. הפריזאים הם שהעניקו לנו השראה לבצע את השינויים האלה, ובכל פעם שאנו מציעים חצר משופצת, רחוב משחק לילדים, גן, טיולים למשפחות, הם מגיבים בחיוב ". 

בשל שיעורי הירידה בהחזקת רכב פרטי, נותרו בפריז חניונים תת קרקעיים שניתן לשנות את הייעוד שלהם ולהפכם לשטחים שישרתו את הציבור.

כעת, בחלק מהחניונים הללו החלו לגדל פטריות צדפות, שיטאקי ופטריות כפתורים לבנות, וגם עולש. הבציר נמכר בחנויות מכולת אורגניות סמוכות, ומשמעות הדבר היא שגידולים עירוניים נצרכים קרוב למקור שלהם וחוסכים שינוע ופליטות גזי חממה. 

לא רק התחבורה על הכוונת: בשנה שעברה הודיעה העירייה על פרויקט נווה מדבר, שמטרתו להפוך את 800 בתי הספר של פריז לשטחים ירוקים עד שנת 2040. בגני הילדים מתכננים להחליף בהדרגה את משטחי הבטון בחצרות בשכבות נקבוביות וחדירות שיכולות לספוג את מי הגשם ובכך לצמצם את הסיכון לשיטפונות. סוכך של עצים מספק צל, ובקרוב יישתלו גפנים על קירות הבטון, שייספגו את חום הקיץ. 

ביוני האחרון פורסמה תכנית העירייה לנטיעת "יערות אורבניים" במטרה להוריד את הטמפרטורה בעיר ולהיאבק בזיהום האוויר ובפליטת גזי החממה.

במסגרת התכנית מבקשת העירייה לרכז עצים לאורך הנהר ומול מוקדים ציבוריים כמו בניין העירייה, בארבעה מוקדים עיקריים עד 2020.

"יוקם מסדרון ירוק שיחצה את העיר", נכתב במסמך של העירייה, שמשנת 2014 ועד 2020 מתכננת להשלים שתילה של 20 אלף עצים. 

יוזמות אקולוגיות נוספות נמצאות בשלבי יישום עד 2020, בהן 500 דונם של גגות שופעי צמחים.
כדי שהתושבים יכירו את כל היוזמות הללו, העירייה מפתחת אפליקציה שבה ניתן למצוא את המקומות הקרירים יותר בעיר. האפליקציה מציגה טמפרטורה מקומית ומפנה את המשתמשים למקום הירוק הקרוב ביותר למקום מגוריהם. לתכנית השאפתנית של ראש העיר יש עוד שלבים רבים ליישום, ונותר כעת רק להמתין לבחירות הבאות לראשות העיר, שייערכו במרץ .


קישור אל מקור הכתבה שני אשכנזי 10.11.19

להמשך קריאה על צביעת כבישים בצבע מיוחד להתמודדות עם ההתחממות הגלובלית